maanantai 15. tammikuuta 2018

Yleiskatsaus

Näin tauon jälkeen, vuoden alussa, on hyvä tehdä tilannekatsaus.

Minun tulonihan ovat tällä hetkellä kotihoidontuki ja lapsilisät. Eli ei juuri mitään. Onneksi tilanne on tilapäinen, ja tämä aika on sellaista, ettei sen arvoa mitata rahassa. Pieni lapseni saa olla sylissäni juuri niin paljon kuin haluaa, ja rytmittää päivänsä leikkiensä, uniensa ja syömisiensä mukaan.

Puskurini on tällä hetkellä huono, minun makuuni liian pieni, vain noin kuukauden nettotulot. Se johtuu siitä, että olen ollut kotiäitinä ilman palkkatuloja, joten olen joutunut käyttämään säästöjäni. Toisaalta, olen sen turvin voinut olla kotona pienen lapseni kanssa, ja silti hoitaa omat menoni, myös omat vakuutusmaksuni yms.

Palaan töihin syksyllä. Tulot kohenevat silloin, mutta varsinkin alkuvaiheessa tulee myös paljon hankintoja. Useita välttämättömiä hankintoja on nyt lykätty, joudun hankkimaan ihan työvaatteitakin jossain vaiheessa. Autokin täytyy vaihtaa, koska työmatkani tulee olemaan todella pitkä – niin pitkä, että joudun välillä jäämään yöksi toiselle paikkakunnalle. Se tarkoittaa sitä, että joudun vuokraamaan tilapäisasunnon, tai hankkimaan oman pienen kakkoskämpän.

Perheessä on kuitenkin kaksi aikuista, joten minun tilapäinen kotona olemiseni ei estä normaalia elämistä. Syömme hyvin, teemme isompia ja pienempiä reissuja, lapset saavat harrastaa. Meillä on oikeasti asiat ihan hyvin, kummankaan sijoituksiin tai rahastoihin ei ole tarvinnut koskea – ainoastaan minun puskurirahastooni.

Seuraavaksi kirjoitan ajatuksiani sijoitusasunnoista.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti