keskiviikko 13. maaliskuuta 2013

Kuukauden puolivälissä

Jossain vaiheessa olin harkinnut Talvivaaran osakkeiden ostamista, mutta se jäi harkinta-asteelle. Nyt olen tyytyväinen, ettei minulla tässä vaiheessa ole Talvivaaraa salkussani. Hieman harmittaa, etten heti alussa huomannut jaotella yhtiöitä kahteen eri salkkuun, toiseen "paremmat" ja toiseen "riskiyhtiöt". Näin edes yksi salkku näyttäisi hyvältä. Toisaalta nyt, yhden salkun käyttäjänä, näen paremmin osakkeideni kokonaistilanteen.

Tilipäivä lähestyy. En ole sortunut käyttämään edellisenä tilipäivänä sivuun pistämiäni rahoja, mutta nyt minulla on tavallista enemmän laskuja odottamassa maksuja. Yleensä teen niin, että maksan kaikki laskut pois saman tien (en jaksa edes miettiä, häviänkö koroissa jotain), eikä niitä pääse kertymään ennen tilipäivää. Toisaalta, tuleva tili on hiukan tavallista suurempi, joten olen ihan tietoisesti säästänyt isompia laskuja siihen.

Ostamattomuus pitää. En enää edes juuri selaa nettikauppoja tai tarjouksia. Turha ihastella, kun en kuitenkaan osta mitään.

2 kommenttia:

  1. Hyvä, hyvä!!

    Minulla on Talvivaaraa (ei ole ollut hyvä sijoitus), ja näin ollen merkintäoikeus osakeannissa. Olen nyt kahden vaiheilla asian kanssa. En mieti taloudelliselta puolelta asiaa, koska sijoitukseni on pieni, mutta onko eettisesti oikein sijoittaa Talvivaaraan? Se tarjoaa suurelle joukolle työtä Kainuussa, jossa työttömyysprosentti on korkea, mutta riittääkö se, kun vastassa ovat ympäristöarvot? Insinöörinä haluaisin nähdä teollisuuden kukoistavan, mutta onko hinta nyt liian kova?

    VastaaPoista
  2. Tuo eettinen puoli onkin yksi iso syy, miksi olen iloinen, ettei minulla ole Talvivaaraa. Ei tarvitse niin paljon miettiä koko asiaa, kun en ole omistajien joukossa.

    VastaaPoista