keskiviikko 20. maaliskuuta 2013

Tilien käyttö

Säästövinkeissä usein neuvotaan pitämään säästettäviä rahoja erillisellä tilillä, jopa sellaisella, josta voi nostaa rahaa vain menemällä henkilökohtaisesti pankkiin. Minä käytän aktiivisesti kahta eri pankkia, molemmissa minulla on kaksi tiliä. Molempien pankkien käyttötiliin minulla on kortti, jota käytän päivittäisiin hankintoihin. Lisäksi molemmissa pankeissa minulla on hieman korkeampikorkoinen tili, jonne säästän. Näille tileille minulla ei ole korttia, mutta voin käyttää niitä nettipankissa. Minulle tällainen käytäntö sopii hyvin. En koe ollenkaan hankalaksi kahden pankin käyttöä, sillä toista käytän pääsääntöisesti ruokaan ja toista kaikkeen muuhun. On helppoa aina varata tietty summa ruokaostoksiin, samalla tiedän, että vaikka muihin ostoksiin käytettävä tili olisi tyhjentymässä, niin ruokaan on kuitenkin aina hyvin rahaa. Jos ruokatilille siirrettyjä rahoja jää jäljelle, siirrän ne tilipäivänä saman pankin säästötilille. Näin ruokarahoista säästyy huomaamatta pientä vararahastoa.

Vaikka olen hyvin pysynyt ostolakossa, niin luulen suurimman vaikeuden olevan siinä, että olen vasta remontoinut. Ehdin tottua siihen, että jotain tarvitsee hankkia koko ajan. Varsinaisen remontin jälkeen piti tietysti hankkia verhot ja kaikenlaista sisustussälää. Opin lyhyessä ajassa katselemaan kaupoissa tuotteita, josko siellä olisi jotain kotiin. Nyt en enää ostele sellaisia tuotteita, enkä niitä oikeasti tarvitse. Helpointa on, kun ei edes katsele mitään "turhaa".

Olin päättänyt, ettemme matkusta minnekään tänä keväänä (remonttiin meni sen verran paljon rahaa). Nyt kuitenkin alkaa matkakuume poltella, ja olen selaillut erilaisia vaihtoehtoja. Olen yleensä omatoimimatkaaja, tykkään suunnitella ja järjestää kaiken itse. Nyt joku helppo valmismatka kiinnostaisi pitkän talven jälkeen, enkä ole talvilomaakaan pitänyt. Toivon kuitenkin voivani vastustaa kiusausta, voisin ihan hyvin pysyä kotonakin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti