lauantai 12. tammikuuta 2013

Alkupohdintoja


Kuinka saada rahat riittämään? Kannattako säästää? Mikä on paras säästötapa?
Näitä ja monia muita rahaan ja taloudenpitoon liittyviä asioita pohtii varmaan jokainen jossakin elämänsä vaiheessa. Minä olen kolmekymppinen, kahden lapsen töissä käyvä yksinhuoltaja-äiti. Tulot eivät ole suuren suuret, asuntolainaa on muille asti. Muita lainoja ei sentään ole. Luottokortteja minulla on, mutta käytän niitä vain nettishoppailuun ja matkustaessa, maksan käyttämäni summat saman tien takaisin, ennen kuin lasku edes tulee, joten korkoja en joudu koskaan niistä maksamaan. Eivätkä luottokortit ole normaalia elämistä varten.

Olen jo pitkään miettinyt säästämistä ja sijoittamista. Tunnen alaa erittäin huonosti, mutta numeroita osaan pyöritellä ja niistä ymmärrän jotakin. Peruspankkien palvelut tuntuvat kalliilta. Olen lukenut muutamaan aiheeseen liittyvän kirjan, mutta olen enemmän sellainen, että haluan kokeilla asiat käytännössä, enkä vain teoriassa.
Kaikki voivat säästää, toiset pienempiä summia, ja toiset suurempia. Aloitus voi tuntua vaikealta, silloin kannattaa laskea, paljonko rahaa kuluu esim. herkkuihin viikossa. Summa on helposti vähintään 10 euroa, kuukausitasolla siitä kertyy jo useampi kymppi.

Osakemarkkinoille neuvotaan menemään vasta sitten, kun on saanut kasaan jo hieman enemmän rahaa. Yksi useasta lähteestä lukemani neuvo on, että ensin pitää olla ainakin kahden kuukauden palkkaa vastaava summa hätävarana, ja sen yli meneviä summia voi alkaa sijoittaa vaikka osakkeisiin. Tavallisen ihmisen voi olla vaikea säästää isompaa summaa, hätävarakassaa joutuu usein käyttämään akuutteihin, välttämättömiin menoihin. Osakkeisiin kannattaa sijoittaa vain ylimääräistä rahaa, jota ei tarvitse lähitulevaisuudessa. Kuinka monella on ylimääräistä rahaa? Säästäminen onnistuu tietysti pienemmillä summilla, mutta pidemmän päälle ei ole kannattavaa makuuttaa rahoja tavallisella pankkitilillä. Inflaatio syö vähäisten säästöjen arvoa hyvin salakavalasti.
Pienemmillä tuloilla rahastot voivat olla ensimmäinen varteenotettava vaihtoehto. Useisiin rahastoihin voi lähteä mukaan myös pienillä summilla, ihan muutamilla kympeillä. Rahastoihin tutustuttaessa on suuri työ vertailla eri palveluntarjoajien mahdollisuuksia, ja erityistä huomiota kannattaa kiinnittää kuluihin, niissä voi olla merkittäviä eroja.

2 kommenttia:

  1. Kiitos tästä blogista! Saan niin paljon motivaatiota. Itse olen vasta säästämisvaiheessa. Hidasta on, mutta varmaa. Niinikään pienipalkkaisena olen oppinut sen että pieniltä tuntuvilla päivittäisillä valinnoilla säästää kuukaudessa ihan mukavan summan. Säästän ensin asuntoa varten ja kun oma koti ja asuntolaina on hankittu, lähden myös sijoittamisen ihmeelliseen maailmaan. Tarkoitus on ensin parin vuoden ajan tutustua vaihtoehtoihin ja opetella mahdollisimman paljon tuosta "pystymetsästä".

    VastaaPoista
  2. Kiitos paljon :), hienoa, jos joku motivoituu mun kirjoituksista! Olen itse nyt niin kiinnostunut säästämisestä ja sijoittamisesta, että mielellään innostan muitakin. Tsemppiä säästämiseen meille molemmille!

    VastaaPoista