keskiviikko 23. tammikuuta 2013

Nordnet ja Seligson

Nyt on tarkoitus kertoa yrityksistä, joiden kautta minä olen tämän sijoitus- ja rahastomaailmaan sukeltamisen aloittanut. Aiemmin mainitsin vain, etten toistaiseksi ole hyödyntänyt oman pankkini palveluja. Syynä valintaan olivat kustannukset.

Suoria osakeostoja olen tehnyt Nordnetin kautta. Liittyminen oli helppoa, ja kaikki toimii suomeksi. Sivuilta löytyy kattavasti ohjeita ja mahdollisuuksia. Liityin iltamyöhällä ja innoissani onnistuin heti tekemään reaaliaikaisen rahansiirron. Toimeksiantoja en kuitenkaan voinut tehdä ennen seuraavaa päivää (tämä lukee heidän sivuillaan). Vaikka olinkin ensikertalainen, niin osasin heti jättää ostotoimeksiannon. Vastatilin ilmoitettuani minulle soitettiin varmistuspuhelu, että kyseessä on varmasti oma tilini. Jonkin aikaa liittymisestä sain heiltä myös toisen puhelun, jossa kyseltiin, olenko osannut edetä omatoimisesti.

Nordnetissä on myös rahastoja, mutta haluan tutustua erilaisiin vaihtoehtoihin, joten valitsin indeksirahastoilleni välittäjäksi Seligsonin. Sielläkin kaikki on sujunut hyvin, sivuilta löytyy laajasti tietoa eri vaihtoehdoista, kustannuksista ja kaikesta mahdollisesta. Nämäkin sivut ovat suomen kielellä. Seligsoniin ei tarvitse siirtää rahaa, vaan maksut voi tehdä omalta tililtä.

Toki vaihtoehtoja on paljon muitakin, mutta itse aloittelijana olen ollut näihin kahteen tyytyväinen. Luulen myös, että suomen kieliset sivut ovat monelle tärkeät. Kokemuksen kartuttua on helpompi siirtyä tutkailemaan muun maailman tarjontaa.

2 kommenttia:

  1. Mukava blogi sinulla. Minäkin harrastan sijoittamista, tosin nyt se tauolla, koska säästän puskurirahaa mieheni aloittaessa joku aika sitten yrittäjänä.

    Olisi mielenkiintoista kuulla pohdintojasi sijoittamisen riskeistä. On totta, että säästötilillä inflaatio syö, mutta entä jos vaikka rahastosijoituksessa menetätkin puolet? Itse olen turhan lyhytjännitteinen ja kurssilaskut ovat usein hermostuttaneet minua.

    Käytän itsekin Nordnettiä ja Seligsonia. Erityisesti Seligsonin passiiviset rahastot istuvat hyvin minun ajatusmaailmaan. "Markkinoihin et vaikuttaa, mutta kuluihin voit"

    Terkuin, Kiikulainen

    VastaaPoista
  2. Kiitos kommentista.
    Riski on mielenkiintoinen asia, minä olen myös todella kärsimätön, ja liian usein seuraan kursseja. Itselleni tärkeimpänä pidän sitä, että sijoitetut rahat eivät ole pois mistään välttämättömästä. Tietysti sitä toivoo, että rahastosijoitukset nousevat..
    Olen kyllä huomannut, että olen yllättävänkin valmis ottamaan riskejä. "Se ei pelaa, joka pelkää", eli kuvittelen suuremmalla riskillä olevan myös suuremmat voittomahdollisuudet.
    Voisinkin ihan kirjoitella oman postauksen riskiajatuksista.

    VastaaPoista