tiistai 5. helmikuuta 2013

Rahapäivät

Töissäkäyvillä ihmisillä on yleensä ainakin yksi "rahapäivä" kuukaudessa, jotkut saavat palkan kaksi kertaa kuukaudessa. Minulla on yksi palkkapäivä joka kuukausi, mutta "rahapäiviä" on useampi, koska minulla on lapsia. Kela muistaa minua myös lapsilisillä. Olen yrittänyt miettiä, voisinko jotenkin hyödyntää sitä, että tuloja tulee eri vaiheissa kuukautta? Tietysti suurin osa menee ihan elämiseen ja laskuihin. Pitäisikö kuitenkin edes kokeilla jotain erilaista, voisinko laittaa jonkin verran säästöön esimerkiksi kahdesti kuukaudessa? Tai säästää kerran kuukaudessa rahastoon ja toisen kerran tilille, josta voi tarpeen tullen ottaa rahaa, tai kerätä suurempi potti osakeostoihin?

Suunnitelmallisuus ja tarkka seuraaminen auttavat säästämisessä. Olen kuitenkin "kaikki tänne heti" -ihminen, joten en halua liikaa kahlita elämää listojen varaan. Lisäksi haluan jättää pienen varan (turhia) mielitekoja silmällä pitäen. Enkä ihan joka senttiä aio laskea. En halua laittaa suoraveloitusta sijoituksiin useaksi päiväksi kuukaudessa. Useissa ohjeissan neuvotaan laittamaan tietty summa sivuun heti tilipäivänä, jottei kaikkea ehdi tuhlata. Minulle sopii paremmin se, että laitan jäljelle jääneet rahat sivuun päivää ennen kuin uusi tili tulee.

Olen huomannut, että säästäminen ja talouden suunnittelu on helpompaa, jos kyse on vain itsestä. Omistani voin luopua, tai ainakin harkita enemmän. Lapsiin tuhlaan helposti summan, jota en omiin ostoksiini osaisi kuvitellakaan. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti