sunnuntai 17. helmikuuta 2013

Tilipäivän jälkeen

Eri "ohjeissa" neuvotaan säästämään eri summia. Hiljattain lukemassani "Totuus taloudestasi" -kirjassa neuvottiin säästämään joka kuukausi 10% bruttotuloista. Ajattelin kokeilla sitä tässä kuussa, ja maksoin itselleni heti tilipäivänä 10% bruttopalkasta, siirsin rahat eri tilille. Mielestäni se on paljon rahaa, kun lopuilla pitää maksaa kaikki muut menot, ja toki alunperinkin käteen saa vain nettopalkan. Ehkä tilanne olisi helpompi, jos meillä olisi kaksi palkansaajaa taloudessa? Tietysti menot täytyy olla tulojen mukaan, mutta vähäisistä tuloista on vaikeampi napata tuollainen summa. No, se on nyt siirretty tilille, jolle minulla ei ole korttia. Nettipankissa voin ottaa sieltä rahaa, mutta toivottavasti tulisi seuraava tilipäivä niin, ettei olisi pakko koskea tuohon säästösummaan. Aina pyrin säästämään jonkin verran, mutta nyt oli selvästi suurempi rahamäärä. Ohjeessa luki, että aluksi säästösumma voi olla pienempi, ja sitä voi myöhemmin nostaa, mutta minä haluan heti kokeilla "kunnolla".

Laskeskelin myös, minkä verran luultavasti saan osinkoja. En ole varma, onko niissä jotain kommervenkkejä, joita en osaa ottaa huomioon. Verot vähensin laskelmissani, ja sain summan, joka osakemarkkinoilla on vähän, mutta minulle ihan mukava "korko" rahoilleni.

Minun on helpompi suunnitella taloutta tilipäivien, kuin kuukauden mukaan. Yritän nyt olla ostamatta mitään ekstraa. Viime aikoina on mennyt paljon rahaa remontointiin ja lisäksi ostin uuden sängyn. Matkustaminen saa nyt odottaa, vaikka se on yleensä minulle tärkeää, ja nipistän mieluummin muista menoista.

2 kommenttia:

  1. Minä saan tuon kirjan käsiini tänään tai viimeistään huomenna kirjastosta. Mielenkiintoista lukea se, kun olen kuullut siitä niin paljon.

    10 % bruttotuloista on paljon. Luin sen moneen kertaan niin, että ymmärsin kyseessä olevan nettotulot, mutta bruttohan se oli. Ehdottomasti kuitenkin aion kokeilla tuota!

    Kun nyt puhutaan tässä myös verotuksesta, teki uusi verokorttini minulle yllätyksen. Se saattaa olla tarkoituksella hieman yläkanttiin, mutta helmikuussa sainkin käteen vähemmän palkkaa kuin viime vuonna, vaikka sain loppuvuodesta palkankorotuksen... No, jos olen virittänyt prosentin liian korkealle, otan sen sitten joulukuun verotuksessa takaisin. Monelle tuntuu olevan yllätys, että liikaa maksettuja veroja ei tarvitse odottaa koko seuraavaa vuotta palautuksina, vaan vuoden lopussa voi esim. laskettaa uuden kortin joulukuuta varten. Minä olen näin säästänyt jo monta vuotta itselleni kunnon joululahjarahat.

    VastaaPoista
  2. Piti ihan tarkistaa vielä, kyllä puhutaan bruttotuloista.
    Kerrohan sitten mielipiteesi kirjasta.

    Tuo verokortin muutos joulukuulle on mielenkiintoinen. Sen pitäisi olla itsestäänselvyys, mutta täytyy tunnustaa, etten ole koskaan tehnyt niin. Viime joulukuulle tätä kyllä pohdin, kun tein osittaista työpäivää, enkä ollut laskenut veroprosenttia. Nyt kiltisti vain odottelen vuoden loppua.

    VastaaPoista