torstai 28. helmikuuta 2013

Ostolakko

Tänään on helmikuun viimeinen päivä. Yleensä elän tilipäivästä tilipäivään, eli kuukauden puolivälistä seuraavan kuukauden puoliväliin. Nyt olen kuitenkin päättänyt olla ostolakosssa maaliskuun ajan. Tähän kulutukseen on tultava loppu. Välttämättömyydet täytyy tietysti hankkia, varsinkin lapsille niitä varmasti tulee. Mutta nyt ei osteta mitään kotiin tai "hyvästä tarjouksesta". Minä itse tarvitsen ulkoilukengät/lenkkarit, sopivien tullessa vastaan voin harkita niiden ostoa. Muuten on kerta kaikkiaan oltava lakossa; tänäänkin hain postista uuden sängynpeitteen ja ulkoilupuvun. Tarpeellisia ne kyllä ovat, mutta eivät ihan välttämättömyyksiä. Toisaalta, minun ei tarvitse ostaa uudelle koirallemme petiä, kun voin hyödyntä vanhan päiväpeitteeni - hienoa siinäkin mielessä, että pentu luultavasti vain repii uuden makuupaikkansa.

Aiemmin mietin, mitä tehdä osakeannin kanssa. En mieti enää, sillä myin merkintäoikeuteni. En osta tällä hetkellä mitään osakkeita. Nykyiset saavat riittää hetkeksi, kunnes saan taas kerättyä enemmän rahaa. Olen ihan tyytyväinen salkkuuni, se on hyvin hajautettukin. Ainoastaan Nokia on hieman murheenkryyni. Aika näyttää, miten sen kanssa käy, onneksi se ei ole mitenkään vallitsevana salkussani. Pitäähän minulla (ainakin) yksi epävarma riskiyhtiö olla.

Kiinteät kulumme tulevat hieman lisääntymään koiran myötä. Varmaan kuitenkin melkein kaikilla on jokin rahaa vievä harrastus; minulla se tulee olemaan koira. En kuulu esim. mihinkään kuntosaliin, eikä minulla ole muitakaan kalliita harrastuksia ratsastuksen ollessa tauolla. Auton vaihtoa tulen nyt lykkäämään - olin ajatellut vaihtaa farmarini pienempään, ja minulla onkin ollut kova autokuume. Nyt ei kuitenkaan kannata vaihtaa, säästän rahaa ja isompi auto on yhä tarpeen, jotta koirakin mahtuu hyvin kyytiin.

2 kommenttia:

  1. Onnea ostolakkoon! Täytyy sanoa, että kun takanani on nyt 2 kk "älä osta mitään" -vuotta, on se sujunut paljon helpommin kuin olisin ajatellut. Meilläkin on ollut ylimääräisiä menoja liittyen esim. esikoisen ylioppilaskirjoitusmaksuihin ja viimeksi nyt erikoislääkärillä käynteihin, mutta kyllä rahan säästön on huomannut selvästi.

    Ostamattomuuteen tulee myös sellainen psykologinen kynnys, ainakin minulla, että sen ostoksen ostaminen, joka rikkoisi lupauksen pitäisi olla jotain tosi suurta tai ihmeellistä. Huomaan kysyväni hiplatessani jotain rättiä henkassa, että tämäkö muka olisi sen arvoista?

    VastaaPoista
  2. Kiitos :)
    Toivon, että tuo kynnys tulee pian minullekin. Olen kyllä aiemmin helposti ollut esim. karkkilakossa yms, joten luulen, hyvä itsekuri auttaa. Sähköpostiikin tulevat tarjousmainokset voi deletoida lukematta!

    VastaaPoista