maanantai 11. helmikuuta 2013

Totuus taloudestasi

Tämä ei ole maksettu mainos, enkä hyödy tästä mitenkään. Haluan kuitenkin kertoa, että olen lukenut Kirjan. Kyseessä on Terhi Majasalmen kirjoittama Totuus taloudestasi (Talentum 2012), jonka tietysti säästeliäänä ihmisenä lainasin kirjastosta. Pidin kirjasta paljon, se on erittäin selkeästi ja sujuvasti kirjoitettu, eikä mukana ole liikaa hankalia termejä tai käsitteitä. Tällainen maallikkokin ymmärsi sanoman oikein hyvin.

Minulle jäi päällimmäiseksi mieleen, että omaa taloudellista tilannettaan on mahdollista kohentaa, kun uskoo itseensä ja mahdollisuuksiinsa, sekä tekee töitä haaveidensa eteen. Erittäin hyvää kannustusta minulle, joka olin jo aiemmin kiinnostunut sijoittamisesta ja säästämisestä. Kirjassa on ihan konkreettisia numeroita ja laskelmia, joita jokainen voi soveltaa omiin tarkoituksiinsa. Mukana on myös esimerkkejä ihan tavallisista ihmisistä ja heidän taloudestaan. Lukukokemus herättää siihen, että jokainen on itse vastuussa itsestään, eivätkä turhat tekosyyt johda mihinkään. Positiivinen asenne kantaa pitkälle, jokaisella on mahdollisuus muutokseen. En tiedä, saisiko ihminen, joka ei ole aiemmin perehtynyt sijoitus- ja säästämisalkeisiin, kirjasta irti vielä enemmän.

Kirja oli hyvä, ja suosittelen sen lukemista. Ainakin minä huomaan nyt hiukan muuttaa ajatuksiani myönteisemmiksi. Kirjassa on myös esim. strategiavinkkejä, mutta tietenkään pelkästään lukeminen ei ole oikotie rikkauteen - eivät siihen pysty parhaatkaan opukset. Ne voivat neuvoa ja ohjata oikeaan suuntaan, mutta käytäntö sekä suunnan valinta jää jokaiselle itselleen.

4 kommenttia:

  1. Minulla on sama kirja lukulistalla, heti kun saan sen kirjastosta. Mielenkiintoista nähdä, että onko siinä uutta verrattuna sellaisiin naisten talousoppaisiin, joita olen lukenut englanniksi. Nuo laskelmat ja mallit kuulostavat vaan tutuilta. Mutta yhtä kaikki, samaa tai ei, mukavaa saada suomeksi kirjoitettua kirjallisuutta aiheesta.

    VastaaPoista
  2. Jos sinulla on antaa vinkkejä noista englanninkielisistä kirjoista, niin mielelläni otan vastaan.

    VastaaPoista
  3. Itse pidin Marko Erolan "Paras sijoitus"-kirjasta. Helposti luettava ja ajatuksia herättävä.

    VastaaPoista
  4. Pitääpä hakea kirjastosta tuo Erolan kirja.

    VastaaPoista